مرور روزنامه های کابل
 عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

شنبه 30 – اکتوبر

 

روزنامه راه نجات درمورد روند مبارزه با مواد مخدر در افغانستان تبصره کرده و نقش نیروهای روسی را در این راستا مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه با عنوان برجسته یی نوشته است که در مبارزه با مواد مخدر ، روس ها به میدان مبارزه در افغانستان آمدند.

مقاله نویس گفته است که برای نخستین بار، چهارتن از مامورین مبارزه با مواد مخدر روسیه با امریکایی ها در شرق افغانستان همکاری داشتند.

روزنامه درسرمقاله خود درمورد برگزاری انتخابات افغانستان و نتایج حاصله از آن نیز تبصره کرده است.

این روزنامه دشواری ها و عواقب تخطی ها و تقلب های انتخاباتی را مورد بررسی قرار داده است.

 

روزنامه دولتی انیس درمورد برگزاری انتخابات ولسی جرگه افغانستان و نتایج آن تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که اشتراک مردم در انتخابات امر ملی بود و برگزاری انتخابات نیز با دشواری ها و چالش های به همراه بوده است، اما گفته است که باید کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به صورت جدی تر وظایف شان را انجام داده و نتایج نهایی را نیز اعلام کنند.

روزنامه هیواد درسرمقاله شماره امروزخود درمورد حضور جامعه جهانی در افغانستان تبصره کرده و در این میان به ضرورت تحکیم حاکمیت ملی در افغانستان پرداخته است.

این روزنامه گفته است که جامعه بین المللی باید در این راستا تلاشهای بیشتری انجام دهد تا این کشور جنگ زده به پای خود بیستد.

 

روزنامه اراده نیز درمورد همکاری امریکا و روسیه برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه با اشاره به عملیات مشترکی که به تازه گی در شرق افغانستان صورت گرفت و نیروهای روسی و امریکایی توانستند یک تن مواد مخدر را به دست بیاورند، گفته است که این عملیات به صورت بسیار حرفه وی انجام شده است.

اراده سرمقاله شماره امروزخود را به این مسئله اختصاص داده است که پول های کمک بین المللی برای افغانستان در کدام راه ها به مصرف می رسد.

این روزنامه گفته است که سو استفاده ها از این پول ها زیاد است. روزنامه به طور مثال از اعمار ساختمان ها برای نیروهای امنیتی افغان یاد کرده است که در هلمند و قندهار ساخته شده اند، اما با مصرف پول گزاف کمک های بین المللی کیفیتی ندارند.

 

روزنامه ویسا در سرمقاله شماره امروزخود درمورد تلاشهای صلح در افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که آیا تا هنوز هم در برابر آوردن صلح و تلاشهای که در این راستا صورت می گیرد، بهانه های درست می شود.

این روزنامه با اشاره به اظهارات تازه سرمنشی ناتو که گفته است ، توافق میان دولت افغانستان و طالبان برای ناتو زمانی قابل قبول خواهد بود که حقوق زنان در افغانستان محفوظ بماند، نوشته که شاید همین مسئله نیز یک بهانه یی برای مخالفین باشد.

روزنامه درمورد تحرکات تروریستان در افغانستان و پاکستان نیز تبصره کرده و در این میان سیاست های حکومت امریکا را در پاکستان مورد بررسی قرار داده و گفته است که کارهای تازه یی می شود تا مرض تشخیص شده و نسخه درستی برای آن تجویز گردد. 


October 30th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها